Allahova bezgranicna milost i oprost su razlozi stvaranja covjeka sa sklonošcu ka grijehu. Kaže Poslanik, s.a.v.s., u hadisu kojeg prenosi Ahmed i Tirmizi: "Da vi ne cinite grijehe, Allah bi vas uklonio i stvorio druge ljude koji bi griješili i od Njega oprost tražili."
Kaže Se'id ibn Musejjeb: "Nema plemenita, darežljiva ili ucena covjeka osim sa greškom, ali ne treba spominjati sramotu covjeka cija je dobrota veca od sramote, jer je dobrota preca za spominjanje."
Kaže Ibn Kajjim, Allah mu se smilovao: "Ko god ima lijep položaj zbog svog znanja ili dobrote, pa mu se potkrade poneka greška, preko nje treba preci i on je nagraden za nju (alim zbog idžtihada).
Iz ovih izjava vidimo da su i najveci ucenjaci mogli da pogriješe, pa šta onda ocekivati od prosjecnog muslimana koji nije na tolikom stepenu znanja niti bogobojaznosti, i koji lahko može preci granice dozvoljenog zbog njihovog nepoznavanja, kako prema Allahu, dž.š., tako i prema svojoj braci.
Zbog velicine štete koju sadrže u sebi vino i kocka, Islam na njih gleda negativno, iako sadrže u sebi odredenu korist. Na osnovu ovog principa Islam gradi svoje stavove prema svemu u svemiru, pa i prema ljudima. Zbog toga Islam gleda negativno na kafira koji cini dobra djela, gradi puteve i bolnice, pomaže ljudima, ali u osnovi ne vjeruje u Allaha. Sva ta dobra djela su ništavna u odnosu na zlo koje se krije u njemu. A to je kufr u Allaha dž.š. S druge strane musliman može da ucini grešku, ali ona ne smije biti razlogom za njegovo odbacivanje u potpunosti, zato što je dobro ono što preovladava kod njega. Naravno da postoje razlilke i stepen, u obje skupine, ali se mora znati da je i najgori musliman, koji svjedoci da nema boga osim Allaha, bolji od najboljeg nevjernika koji tu istu istinu nijece.
Odbacivanje covjeka zbog jedne greške i zaborav svega dobrog koje je ucinio, svakako je od ahlaka žena za koje je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao da ce biti najbrojnije u Džehennemu. Kaže Poslanik, s.a.v.s.: "Pokazana mi je vatra pa sam vidio da su žene njeni najbrojniji stanovnici. Zato što nijecu (ne vjeruju)." Pa rekoše: "Ne vjeruju u Allaha? Kaže Poslanik, s.a.v.s.: Ne, nego nijecu muža i dobrocinstvo. Kada bi joj citavu vjecnost cinio dobrocinstvo i samo jednom pogriješio prema njoj, rekla bi: "Nisam nikad dobra od tebe vidjela!" (Ibn Abbas, r.a., u oba Sahiha) U ovom hadisu se jasno vidi koja opasnost prijeti onome kod koga se nade ova osobina tako da je ovaj hadis dosta za onoga koji pameti ima. Kada covjek shvati da niko nije sacuvan od mogucnosti upadanja u grijeh, onda mu je daleko lakše da zauzme stav koji mu Islam preporucuje u slucaju da se neko ogriješi o njegovo pravo, a to je oprost i zaborav greške. Zajednicki život mora dovesti i do uzajamnih grešaka, tako da se može i medu vjernicima desiti nepravda i medusobno uskracivanje prava.
Takoder Redž'a ibn Hajva, vezir Sulejmana ibn Abdulmelika koji mu je mudro ukazao da postavi Omera ibn Abdulaziza za halifu, kaže: "Onaj ko ne uzima za prijatelja osim onoga ko nema mahane, ima malo prijatelja! Onaj ko nije zadovoljan od svog prijatelja ni sa cime, osim sa lijepim postupanjem, uvijek ce biti ljut! Onaj ko bude korio svoje prijatelje za svaku grešku, imace mnogo neprijatelja!"
Cesto i najbolji prijatelj pogriješi prema nama i ucini nam nepravdu, ali ako smo iskreni vjernici, poslušacemo rijeci Imama Šafije koji savjetuje svoga ucenika Junusa: "Ako dopre do tebe ono što ne voliš od tvog brata, nipošto ga ne napuštaj sa neprijateljstvom i presijecanjem veza, pa da budeš od onih koji uklanjaju svoju ubijedenost (jekin) sumnjom, nego ga posjeti i obavijesti o onome što si cuo i nipošto mu ne spominji prenosioca, pa ako to porekne, reci mu: "Ti zaista uvijek istinu govoriš i dobro radiš" ne dodajuci na to ništa.
1. Da mu vratiš istom mjerom bez dodavanja.
Ne zaboravi ostala njegova dobra djela jer je to istinski zulum. Junuse, ako imaš prijatelja stegni ga dobro rukama, cuvaj ga, jer je naci prijatelja teško, a izgubiti ga je vrlo lahko."
Od najvecih razloga kidanja prijateljstva i bratskih veza jeste nemimet (prenošenje tudih rijeci sa ciljem sijanja smutnje), tako da covjek ne može kontrolisati svoju dušu i koji nema šerijatskog znanja cesto, bez ikakve provjere, povjeruje glasinama koje je cuo i na osnovu te sumnje on briše svoje uvjerenje o prijatelju kojeg je dugo vremena sticao. Zbog toga Poslanik, a.s., u hadisu koji prenosi Huzejfa ibn Jeman, r.a., kaže: "U Džennet nece uci prenosilac tudih rijeci." (Mutefekun alejhi)
Imam Šafija nas takoder upozorava: "Onaj ko prenese tude rijeci tebi, i tvoje ce drugome." Pravi mu'mini ce se skloniti ovih sumnji i svoje ce odnose graditi na potpomaganju i samilosti, jer su oni istinska braca. Upravo sa svojstvom samilosti ih opisuje Allah, dž.š.: "Muhammed je Allahov Poslanik, a njegovi sljedbenici su strogi prema nevjernicima, a samilosni medu sobom." (Prijevod znacenja-El-Feth, 29.)
Ukoliko se na grešku uzvrati greškom, tu nema samilosti, a mi imamo najbolji primjer u Poslaniku, s.a.v.s., koji je opraštao ono što bi mu ljudi nanijeli od nepravde. Od Abdullaha ibn Mes'uda, r.a., se prenosi u oba Sahiha da kaže: "Kao da gledam Poslanika, s.a.v.s., dok govori o jednom poslaniku. Njegov ga je narod toliko udarao da su ga raskrvarili, a on briše krv sa lica i govori: "Allahu, oprosti mom narodu, jer oni ne znaju." Ulema kaže da je ovdje Poslanik, s.a.v.s., ciljao na sebe.
Za sve šta se desilo izmedu njega i njegove brace, za ono ocito nasilje koje su mu nanijeli, on optužuje samo šejtana i kaže: "...nakon što je šejtan izmedu mene i brace moje bio razdor posijao." (Prijevod znacenja - Jusuf, 100.)
Ovdje je znacajno navesti i dogadaj koji se desio izmedu Ebu Bekra, r.a., i njegovog rodaka Mistaha. Mistah je bio siromašni muhadžir tako da je Ebu Bekr uzeo na sebe da ga izdržava. U danima kada je Aiša, r.a., bila napadnuta poganim munafickim jezicima i optužbom da je pocinila zinaluk, nekolicina ispravnih muslimana je povjerovala glasinama, tako da su i oni postali saucesnici u ovoj velikoj potvori. Medu njima je bio i Mistah. Kada je Allah, dž.š., u ajetima sure "En-Nur" ocistio Aišu, r.a., od potvore, Ebu Bekr se zakleo tada da ce ukinuti Mistahovu opskrbu, tj. da ga nece više izdržavati, a sve zbog njegove nezahvalnosti i što je na dobro uzvratio zlim. Tada Allah, dž.š., objavljuje ajet: "Neka se cestiti i imucni medu vama ne zaklinju da više nece pomagati rodake i siromahe i one koji su na Allahovom putu rodni kraj napustili. Neka im oproste i ne zamjere! Zar vam ne bi bilo drago da i vama Allah oprosti? Allah prašta i samilostan je." (Prijevod znacenja-En-Nur, 22.)
Nakon svega možda ostaje pitanje: "A šta da musliman radi sa srdžbom i mržnjom koje su u prirodi svakog covjeka?" Naravno da je istina da svaka duša sadrži u sebi i mržnju a i srdžbu, i Islam ne želi da svojim propisima radi na zatiranju tih osjecaja u duši covjeka jer bi to bilo nemoguce, a i neprirodno. Zbog toga Islam ove osjecaje kanališe u onom smjeru sa kojim je zadovoljan Allah, dž.š., tako da covjek zbog ovih osjecaja može biti i nagraden.
Ako musliman ne usmjeri ove osjecaje prema onome ko ih zaslužuje, nema sumnje da ce ih usmjeriti prema onome ko to ne zaslužuje, a to su vjernici.
Naši interesi su mali, i ako se oni povrijede, svako osvecivanje zbog njih je beznacajno, dok je nagrada za ostavljanje osvete ogromna, a ona je Allahov oprost. Na drugoj strani, naša srca moraju težiti na ocuvanju Allahovih interesa, i na putu osvete zbog njihovog kršenja moramo da poduzmemo sve što je u našoj moci.
U tim slucajevima je oprost i zaborav ucinjene greške draži Allahu, dž.š. Koji to nagraduje oprostom naših prestupa ucinjenih prema Njemu. Ako neko ima jak nagon za srdžbom, neka taj svoj osjecaj usmjeri onako kako ce Allah biti zadovoljan, a to je prema šejtanu, kafirima i munaficima.U svakom slucaju najbolji uzor nam je Muhammed s.a.v.s., koji se nije nikad svetio zbog sebe, nego samo zbog povrede Allahovih svetinja. Neka mi budemo od onih koji ce izgovarati ove rijeci: